Alkavatko kiinteistösi betonilattiat pettää? Osoittaako lattiasi, parkkipaikkasi tai ulkoalueesi merkkejä epäonnistumisesta, voi olla hankalaa tietää, mitä tehdä. American Concrete Instituten (ACI) mukaan noin neljännes betonivaurioista on rakenteellisia vikoja, kun taas loput ovat kestävyysongelmia. Tässä on viisi asiaa, jotka sinun on tehtävä, jos betonilattiasi alkavat pettää.
1. Etsi alkuperäiset tiedot
Betonin korjaus on paljon haastavampaa kuin betonirakentaminen. Uudisrakentamisen myötä voit palkata urakoitsijan ja tarkastajan ja tehdä työn oikein. Monet korjaukset epäonnistuvat yksinkertaisesti siksi, että ihmiset eivät tiedä, mitä he työskentelevät. On hyvin harvinaista, että yritykset löytävät betonin alkuperäiset tiedot, mutta tämän pitäisi olla ensimmäinen askel, jos betonilattiat alkavat pettää. Tarvitset alkuperäiset tiedot ymmärtääksesi, mitä betonissa on ja miten se on rakennettu.
2. Tutki kuntotutkimusta
Realistisesti katsoen on erittäin epätodennäköistä, että pystyt paikantamaan alkuperäisen kuntotutkimuksen. Sinun kannattaa kuitenkin yrittää, sillä noin 30 prosenttia konkreettisista ongelmista johtuu virheellisistä tiedoista. Esimerkiksi maaperässä olevat sulfaatit voivat hyökätä ja hajottaa betonia, joka ei kestä sulfaattia. Tämä merkitsisi alkuperäisten urakoitsijoiden tekemää määrittelyvirhettä. Vaikka paikantaisitkin kuntotutkimuksen, urakoitsija voi silti avata betonilattiasi huomatakseen huomattavia eroja ennen korjausten tekemistä.
3. Palkkaa suunnittelija-urakoitsijatiimi korjaustyöhön
Betonilattiaongelman ratkaisemiseksi sinun on löydettävä suunnittelija ja urakoitsija, jotka ovat valmiita työskentelemään tiiviissä yhteistyössä. Kaikki betonikorjaustyöt tulevat muuttumaan merkittävästi sen edetessä, joten sopimusasiakirjojen tulee olla joustavia. Tarvitset urakoitsijan selvittämään betonin huononemisen syyn ja suunnittelijan ratkaisun löytämiseen.
4. Tutkintakomissio
Yleisin syy betonin rikkoutumiseen on se, että betoni ei sopinut käyttötarkoitukseensa. Tämä on erityisen yleistä vanhan betonin kohdalla ja on yksi syistä, miksi ACI kehitti betoniparkkipaikkojen suunnittelu- ja rakentamisoppaan auttamaan urakoitsijoita tarkastelemaan liikennettä, maaperää ja betonin lujuutta tarvittavan syvyyden määrittämisessä. Muita ongelmia voivat olla vesi- ja suolakorroosio, mikä osoittaa, että betonin lujuus ei aina riitä takaamaan hyvää kestävyyttä. Tutkimukseen kuuluu perusteellinen tarkastus vian luonteen ja laajuuden määrittämiseksi, yleensä poraamalla hylsyjä tai sahaamalla kappaleita laboratoriotutkimusta varten.
5. Valitse korjauksen ja vaihdon väliltä
Ainoat vaihtoehdot ovat joko betonikorjaus tai vaihto. Vaikka jälkimmäinen lähestymistapa maksaa enemmän, onnistuneen tuloksen mahdollisuudet ovat suuremmat. Betonin purkaminen ja uuden betonin rakentaminen on kalliimpaa, mutta parempi investointi.
Johtopäätös
Monet konkreettiset korjaukset epäonnistuvat, joten näiden viiden vaiheen pitäisi auttaa ketään käsittelemään konkreettisia ongelmia nopeasti ja tehokkaasti. Mitä mieltä olet listastamme? Jätä meille ajatuksesi alla oleviin kommentteihin!